Rabla 2016 pentru Persoane Fizice
Persoanele fizice care vor sa renunte la masina veche pentru a-si lua una noua pot sa se inscrie in programul "Rabla 2016", in acest an, cetatenii pot sa ceara statului peste 8.000 de lei, bani nerambursabili.
Regulile din acest an pentru obtinerea primei de casare in cadrul programului "Rabla" sunt incluse in Ordinul Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor nr. 954/2016 pentru aprobarea Ghidului de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national.
Persoanele fizice care renunta la autoturismele mai vechi de opt ani pot solicita, prima de casare si, eventual, un ecobonus, pentru a cumpara autovehicule noi. In acest fel, Guvernul incurajeaza cetatenii sa foloseasca masini mai prietenoase cu mediul si, in acelasi timp, ajuta la imbunatatirea calitatii mediului.
Sesiunea de inscriere a persoanelor fizice a inceput in data de 14 iunie 2016, potrivit unui anunt al AFM, astfel ca cetatenii se pot prezenta deja la producatorii auto acceptati in program pentru a solicita prima de casare si ecobonusul. Autoritatile estimeaza ca, in acest an, vor fi scoase din circulatie in jur de 20.000 de masini vechi. Din moment ce la achizitia unei masini noi se poate folosi o singura prima de casare, rezulta ca se pot inscrie in program tot in jur de 20.000 de persoane fizice, firme si entitati fara personalitate juridica.
In acest an, prima de casare isi pastreaza cuantumul pe care-l are inca din anul 2013, adica 6.500 de lei. Totusi, pe langa prima se mai adauga si cate un ecobonus, cu posibilitate de cumulare, pentru fiecare dintre urmatoarele caracteristici, astfel:
- 750 de lei la cumpararea unui autovehicul nou al carui motor genereaza o cantitate de emisii de CO2 mai mica de 100 g/km, in regim de functionare mixt;
- 1.500 de lei la achizitionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid.
Asadar, cetatenii care aleg un automobil nou care respecta si aceste doua caracteristici pot primi, in total, 8.750 de lei. La fel ca anul trecut, "proprietarul (masinii vechi) poate achizitiona mai multe autovehicule noi in schimbul predarii spre casare a unui numar echivalent de autovehicule uzate, beneficiind astfel, in mod corespunzator, de mai multe prime de casare", plus ca exista si posibilitatea de a ceda prima de casare unei alte persoane fizice.
"Prima de casare se scade de catre producatorul validat din pretul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou, denumit in continuare pret de comercializare, diferenta fiind asigurata de catre beneficiar din surse financiare proprii si/sau surse financiare complementare: credite bancare ori finantare in baza unui contract de leasing financiar", se detaliaza in Ordinul MMAP nr. 954/2016.
Ce conditii trebuie indeplinite si ce acte sunt necesare
Persoanele fizice care detin masini mai vechi de opt ani si care vor sa se inscrie in acest an in programul "Rabla" trebuie sa indeplineasca, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
- sa aiba domiciliul sau resedinta in Romania;
- sa nu aiba obligatii de plata la bugetul local;
- sa se inscrie la un producator validat pentru a cumpara o masina noua si sa obtina nota de inscriere;
- sa predea masina uzata unui colector autorizat si sa obtina certificatul de distrugere - cu acest aspect va poate ajuta Core Mataliat Exim SRL;
- sa radieze din evidenta circulatiei masina uzata si sa obtina certificatul de radiere;
- sa prezinte producatorului validat dovada distrugerii si a radierii din evidenta circulatiei a masinii uzate;
- sa achizitioneze masina noua de la producatorul validat care a eliberat nota de inscriere.
Daca aceste conditii sunt indeplinite si daca persoanele fizice si-au platit, catre bugetul local, toate taxele, impozitele si amenzile, acestea se pot prezenta, pentru inscrierea in programul "Rabla", la orice producator validat de AFM. In acest sens, cetatenii trebuie sa intocmeasca un dosar de participare in care sa fie incluse urmatoarele documente:
- actul proprietarului, care atesta identitatea si domiciliul/resedinta in Romania (copie certificata "conform cu originalul");
- certificatul de inmatriculare al masinii uzate (copie legalizata);
- cartea de identitate a masinii uzate (copie legalizata);
- actul doveditor eliberat de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor competent teritorial, pentru cazul in care din certificatul de inmatriculare sau din cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezulta anul fabricatiei, anul primei inmatriculari in Romania si/sau categoria autovehiculului uzat (copie legalizata);
- certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, eliberat de autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are domiciliul/resedinta proprietarul si este inregistrat fiscal autovehiculul uzat (original); din acesta trebuie sa rezulte ca masina uzata este inregistrata pe numele proprietarului in evidentele fiscale, iar proprietarul nu are obligatii de plata la bugetul local;
- declaratia pe propria raspundere a proprietarului inscris prin care isi exprima in mod neechivoc optiunea de a pastra beneficiul asupra primei de casare si de a achizitiona in nume propriu un automobil nou de la producatorul validat emitent al notei de inscriere.
In anumite situatii speciale, proprietarii persoane fizice pot fi nevoiti sa depuna la dosarul de participare si urmatoarele documente suplimentare:
- certificatul de mostenitor sau, in situatia succesiunii pe cale judecatoreasca, sentinta civila definitiva (copie legalizata);
- decizia emisa de catre autoritatea tutelara competenta teritorial, in cazul mostenitorului/comostenitorului minor, din care sa rezulte ca reprezentantul legal al minorului, parinte sau tutore, este expres mandatat sa actioneze si sa incheie acte juridice in cadrul programului, in numele, pe seama si in interesul minorului (copie legalizata);
- decizia emisa de catre autoritatea tutelara competenta teritorial, in cazul persoanei puse sub interdictie sau al persoanei asupra careia a fost instituita curatela, din care sa rezulte ca tutorele ori curatorul este expres mandatat sa actioneze si sa incheie acte juridice in cadrul programului, in numele, pe seama si in interesul persoanei ocrotite (copie legalizata);
- certificatul de casatorie sau orice act administrativ eliberat de catre autoritatea competenta material si teritorial, care atesta schimbarea/modificarea numelui si/sau prenumelui (copie legalizata);
- documentul care atesta schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de resedinta, eliberat de catre autoritatea competenta material si teritorial, in situatia in care adresa de domiciliu ori de resedinta inscrisa in actul de identitate difera de adresa inscrisa in certificatul de inmatriculare si in cartea de identitate a autovehiculului uzat (copie certificata "conform cu originalul");
- imputernicirea notariala prin care proprietarul mandateaza in mod expres o alta persoana sa actioneze si sa incheie acte juridice in cadrul programului, in numele, pe seama si in interesul sau (original), fiind nevoie si de prezentarea actului care atesta identitatea si domiciliul/resedinta persoanei imputernicite (copie certificata "conform cu originalul").
Ce pasi trebuie sa urmezi ca sa-ti schimbi masina veche cu una noua
Pentru a beneficia de prima de casare si a-si cumpara o masina noua, persoanele fizice trebuie sa parcurga o serie de pasi. Inainte de toate, trebuie depus dosarul de participare la un producator auto validat de AFM. Apoi, dupa verificarea documentelor, proprietarul obtine o nota de inscriere.
Peste jumatate de milion de masini vechi au fost casate, in perioada 2005-2015, in cadrul programului "Rabla", conform informatiilor puse la dispozitie de AFM. Cele mai multe dintre ele (aproximativ 350.000) au fost casate intre 2010 si 2012.
In cel mult 30 de zile de la data emiterii notei de inscriere, solicitantul trebuie sa se duca la orice Colector Autorizat, de exemplu Core Mataliat Exim SRL si sa predea masina veche pentru distrugere. In urma acestei actiuni, se elibereaza Certificatul de Distrugere. De asemenea, in cadrul aceluiasi termen de 30 de zile, dar numai dupa casarea autoturismului, persoana fizica trebuie sa-l radieze din evidenta circulatiei si sa obtina certificatul de radiere (actul trebuie sa contina o mentiune potrivit careia masina uzata a fost radiata dupa dezmembrare).
Inainte sa expire cele 30 de zile amintite, dar numai dupa radiere, proprietarul trebuie sa se intoarca la producatorul care a eliberat nota de inscriere pentru a depune la dosar certificatul de distrugere (copie legalizata) si certificatul de radiere (original).
In fine, in perioada de valabilitate a notei de inscriere - care este de 120 de zile de la emitere, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie -, persoana fizica si producatorul auto trebuie sa se ocupe de formalitatile de vanzare-cumparare si predare-primire pentru masina noua. La acest ultim pas, producatorul scade din pret cuantumul primei de casare (si cel al ecobonusului) si elibereaza factura si certificatul de conformitate.
In acest an, persoanele fizice se pot inscrie si in programul "Rabla Plus", in cadrul caruia se poate cumpara o masina electrica noua cu o finantare nerambursabila de maximum 20.000 de lei. De retinut este ca persoanele acceptate in "Rabla Plus", care vor sa-si cumpere masina electrica prin "Rabla", pot cumula ecotichetul de 5.000 sau 20.000 de lei cu prima de casare de 6.500 de lei, obtinand, astfel, 11.500 sau 26.500 de lei.
Pentru a te ajuta sa te informezi in privinta programului iti furnizam cateva informatii:
- Programul "Rabla"
- Programul "Rabla" 2016 pentru persoane juridice
- Afla mai multe informatii actualizate si statistici privind Creditele Auto