Programul "Rabla" 2010

2010

Prima de casare pe care o vor primi romanii care vor participa la programul "Rabla" ramane in 2010 la valoarea de 3.800 de lei, conform unui ordin al fostului ministru interimar al Mediului, Elena Udrea, publicat in Monitorul Oficial.

Documentul prevede conditii similare celor din 2009, respectiv ca masina casata sa fie mai veche de zece ani si sa fie functionala atunci cand ajunge la centrul de colectare. Totusi, ordinul de ministru prin care ghidul de finantare pentru programul "Rabla" 2010 devine oficial legifereaza cateva initiative. Printre acestea se numara introducerea de vouchere cu valoarea primei de casare, care se elibereaza oricui este dispus sa scape de masina veche. In plus, un cumparator de masina noua prin programul "Rabla" poate cumula trei astfel de vouchere, urmand sa beneficieze astfel de o subventie maxima de 11.400 de lei, bani care vor fi scazuti din pretul platit pentru noul autoturism si suportati de stat, prin Administratia Fondului pentru Mediu (AFM). Ghidul de finantare extinde programul "Rabla" si la firme. Cu exceptia celor cu datorii la stat sau a celor care au primit sanctiuni de natura financiara, toate firmele vor putea cumpara masini sau tractoare prin programul "Rabla".

Conform legii, dupa adoptarea ghidului de finantare, presedintele AFM ar urma sa stabileasca, prin ordin, etapele programului. Intr-o prima faza, este necesara inscrierea producatorilor si importatorilor de masini care au intentia sa participe la program si validarea acestora, dupa publicarea listei programul devenind accesibil cetatenilor, care se vor putea inscrie pe listele deschise de fiecare dintre dealeri. Peste 32.000 de masini mai vechi de zece ani au fost scoase din uz prin programul "Rabla" din acest an, reprezentand circa doua treimi din numarul total al autovehiculelor pentru inlocuirea carora statul isi propusese, la inceputul anului, sa aloce fonduri.

Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) informa, in 14 decembrie, ca 32.327 de masini mai vechi de zece ani au fost scoase din uz prin editia 2009 a programului "Rabla". Astfel, suma totala cheltuita de stat pentru acest program a fost, in 2009, de 122.842.600 de lei. "Programul, in valoare totala de 190.000.000 de lei alocate beneficiarilor-persoane fizice, a fost finantat si sustinut integral din veniturile Fondului pentru mediu", preciza sursa citata. Astfel, potrivit datelor AFM, programul "a fost realizat in proportie de 65 la suta".

Editia 2009 s-a desfasurat in trei etape. In prima dintre ele, derulata in perioada 20 martie-29 mai, au fost inlocuite 11.543 de autoturisme, primele de casare de la stat ridicandu-se la valoarea de 43.863.400 de lei. In etapa a II-a, derulata intre 1 iunie si 31 august, s-au inlocuit 9.649 de autoturisme, valoarea totala a primelor de casare fiind de 36.666.200 de lei. In cea de-a III-a si ultima etapa, derulata in intervalul 1 septembrie-11 decembrie, au fost inlocuite 11.135 de masini, pentru care statul a platit prime de 42.313.000 de lei. Cele mai multe masini noi alese de cei care si-au dat autoturismele vechi la casat au fost Daciile Logan, ele reprezentand mai mult de jumatate din totalul celor pentru care statul a platit prime de casare - 18.153. In afara de Dacia, romanii au preferat modele ale producatorilor Renault (2.651 de masini), Skoda (2.249), Opel (1.557) sau Chevrolet (1.475). Totusi, au existat si doi romani care, in locul masinilor mai vechi de zece ani, au ales modele de Audi. Patru dintre cele peste 32.000 de masini vechi casate au fost inlocuite de masini Lada, alti 15 romani au ales sa renunte la masinile vechi si sa-si cumpere o Honda, iar 29 au ales masini Mazda. (Sursa: www.monitorulsv.ro)

Pentru a te ajuta sa te informezi in privinta programului iti furnizam cateva informatii verificate: